Основною метою навчання рідної мови
є формування національно свідомої, духовно багатої особистості, яка володіє
вміннями й навичками вільно користуватися засобами рідної мови - її стилями,
типами, жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності. Вивчення мови у 4-му класі
це використання діяльнісно-комунікативного принципу програми « Українська мова»
у початковій школі,що дає змогу дотримуватися послідовності, наступності та
безперервності змісту мовної освіти. Тому набутий учнями в початковій школі
мовний досвід дає змогу ґрунтовно й поглиблено відтворити теоретичний матеріал
і застосувати його на практиці.
Оволодіння рідною мовою ґрунтується
на діяльнісно- комунікативному підході до навчання, суть якого в тому, потрібно
вивчити мовні факти та явища.
У навчанні лінгвістики принципова
мета, що ставиться перед учнями: знати основні приправила граматичної будови
української мови та застосовувати їх на практиці. Не знаючи граматичного
матеріалу, учень не зможе в повній мірі володіти як усним так і писемним мовленням,
застосовувати знання в різних сферах діяльності.
Щоб опанувати його школярам
достатньо засвоїти ті теоретичні відомості, які викладає вчитель, а це досить
громіздкі правила , таблиці, тож дітей відлякує така схоластика.
На допомогу вчителеві для засвоєння
граматики прийдуть «Лінгвістичні диктанти». При роботі з якими, учневі
достатньо розуміти теоретичний матеріал. А вчитель під час опитування майже
повністю відтворює правило, крім якихось основних положень, які має дописати
учень.
Таким чином, дитиною ще раз
повторюється все правило і вона, аналізуючи його, вставляє ланку, якої не
вистачає.
Отже це не просто схематичне
відтворення матеріалу, а ще й аналітичний аналіз вивченого, школярі навчаються
виділяти головне та другорядне під час вивчення теоретичного матеріалу. Ще одна
перевага « Лінгвістичних диктантів в тому, що ця перевірка займає дуже мало
часу і дає змогу вчителеві оцінити знання учнів з теорії за досить короткий
відрізок уроку.
Дана підбірка лінгвістичних
диктантів призначена на допомогти вчителю на етапах закріплення, тренування та
узагальнення знань за усіма темами з української мови 4 класу. Також його можна
використовувати під час повторення теоретичного матеріалу і у старших класах.
Мова
і мовлення
- 1. В усному мовленні найважливіші для вираження думки слова виділяють ....
- ( голосом).
- 2. Писемне висловлювання називають ...... ( текстом).
- 3. Те про що повідомляють і розповідають в тексті називають ....( темою).
- 4. Розмова двох або кількох осіб називається .... ( діалогом).
- 5. Те чого навчає текст, до чого закликає, від чого застерігає називається ..... (головною думкою).
- 6. Заголовок тексту - це те, що виражає .... тексту (тема).
- 7. Щоб уникнути повторення в тексті таких самих слів, слід добирати ..... ( синоніми, займенники).
- 8. Текст, в якому говориться про причини якому говориться про причини явищ і подій називається..... ( текст-міркування).
- 9. Що обов'язково має бути в тексті-міркуванні... ( твердження, доказ і висновок).
- 10. Твір, в якому описується якийсь предмет, людина, тварина чи явище - це є твір .... (опис).
Речення
- 1. Речення за метою висловлювання є.......( розповідні, питальні, спонукальні).
- 2. За інтонацією речення поділяються на .... ( окличні, неокличні).
- 3. Основа речення - це .... ( підмет і присудок).
- 4. Член речення, який вказує на те про кого, або про що говориться в реченні називається .... ( підметом).
- 5. Член речення, який вказує на те , що робить підмет, або що з ним робиться, називається ... ( присудком).
- 6. Члени речення, які відносяться до одного і того самого слова і відповідають на одне і теж запитання, називаються ....( однорідними членами речення).
- 7. На письмі між однорідними членами речення ставиться ....( кома).
- 8. Однорідні члени речення поєднуються за допомогою слів ....
- 9. Якщо однорідні члени речення поєднуються сполучниками і(й), та то між ними кому ..... ( не ставлять).
- 10. Якщо однорідні члени речення поєднанні сполучниками а, але, то між ними кома .... (ставиться).
Іменник
- 1. Частина мови, яка називає предмети і відповідає на питання хто?, що? називається ... ( іменником).
- 2. Іменники можуть бути назвами ... (істот, неістот, загальними і власними).
- 3. Іменники мають рід .....(чол.., жін.., середн.,).
- 4. Іменники змінюються за числами ... (одн., мн.).
- 5. Власні іменники завжди пишуться .... ( з великої букви).
- 6. Іменники мають сім відмінків ....(Н.,Р, Д, З, О, М. К).
- 7. Початковою формою іменника є .... ( Н. в).
- 8. Іменники, що мають однакові закінчення в давальному і місцевому відмінках однини, розрізняються за ... ( значенням і питанням)
- 9В іменниках чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку однини кінцеві приголосні основи Г, К, Х перед закінченням змінюються на ... ( З,Ц,С.)
10.Іменники з прийменниками
вживаються в .... відмінку ( М.в.).
Прикметник
- 1. Частина мови, що називає ознаку предмета і в початковій формі відповідає на питання який?, яка?, яке? Називається .... ( прикметником)
- 2. Прикметник завжди стоїть у тому числі, роді, та відмінку що й .... ( іменник, до якого він відноситься)
- 3. Прикметники змінюється за .... (відмінками, числами,родами )
- 4. Тільки в множині прикметники не змінюються за .... (родами)
- 5. Прикметники жіночого роду однини в орудному відмінку відповідають на питання .... ( якою?)
- 6. Правопис відмінкових закінчень прикметників в однині залежить від .... ( кінцевого приголосного).
- 7. Прикметник завжди відноситься ...? (іменника)
- 8. Прикметник завжди стоїть в тому числі, роді й відмінку,що й ... (іменник до якого він відноситься)
- 9. У прикметникових суфіксах -ськ, -зьк, -цьк завжди пишемо ... (м'який знак)
Числівник
- 1. Слова, які позначають кількість предметів або їхній порядок під час лічби називаються.... ( числівником).
- 2. Числівники відповідають на питання.....( скільки?, який?, котрий?).
- 3. В числівниках шістсот, п'ятдесят, шістнадцять,шістдесят завжди пишеться буква.... (-т-).
- 4. Числівники поділяються на .... (кількісні і порядкові).
- 5. Числівники від одного до двадцяти пишуться....(одним словом) .
- 6. Кількісні числівники відповідають на запитання...( скільки?).
- 7. Порядкові числівники відповідають на запитання ...( який? котрий?)
Займенник
- 1. Частина мови, яка вказує на предмети , їхні ознаки, кількість , але не називає їх називається.... ( займенник).
- 2. Займенники, які вказують на особу або осіб і відповідають на ті самі питання, що й іменники : хто? що?кого? чого? називаються.... (особовими).
- 3. До першої особи належать займенники ... (я, ми).
- 4. До третьої особи належать займенники ( він,вона,воно, вони).
- 5. До другої особи належать займенники, .... ( ви, ти).
- 6. Займенники 1-ї,2-ї,3-ї особи однини і множини вживаються в реченнях для того, щоб .... ( не було повторів).
- 7. Який займенник пишеться з великої букви, коли він вказує на особу, до якої звертаються з повагою?... ( ви).
- 8. Займенники з прийменниками завжди пишуться.... (окремо).
- 9. Займенник може замінювати інші частини мови .... ( іменники, прикметники, числівники).
Дієслово
- 1. Частина мови, що називає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що робив? що зробити? що зробив? що робить? що робитиме? називається... ( дієсловом).
- 2. У реченні дієслово пов'язане з різними частинами мови, але найчастіше.... ( з іменником).
- 3. Незмінна початкова форма дієслова це ... (неозначена форма).
- 4. Неозначена форма дієслова не вказує ні на... ( час, особу, кількість виконавців).
- 5. Дієслова в неозначеній формі закінчуються на .....( -ти, -ть, -ся, -сь).
- 6. Дієслова мають три форми часу - ... ( теперішній, минулий, майбутній).
- 7. Дієслова теперішнього і майбутнього часів змінюються за ... (числами, особами).
- 8. Дієслова минулого часу змінюються за... ( числами, особами, родами).
Прислівник
- 1. Незмінна частина мови, яка називає ознаку дії або пояснює, як, де, коли відбувається дія, куди вона спрямована називається.... (прислівником)
- 2. Прислівник відповідає на питання .... ( як? де?коли? куди?).
- 3. Прислівник ніколи не.... ( змінюється).
- 4. Прислівники, які пояснюють у реченні те саме дієслово і відповідають на однакові , питання, є ....( однорідними другорядними членами речення).
- 5. Між однорідними членами речення вираженими прислівниками, які вимовляють із перелічувальною інтонацією потрібно... ( ставити кому).
- 6. Прислівники-синоніми в реченні вживаються для ... ( того, щоб не було повторів).
- 7. Найчастіше прислівник в реченні повязується з .... ( дієсловом).
- 8. В реченні найчастіше прислівник виступає ... членом речення ( другорядним).
- 9. В основному прислівники такі як « ввечері, вдень, всередині, наполовину, улітку, навесні» пишуться ... (разом).
Правопис
префіксів
1. Префікс с- пишеться перед буквами... ( к, п,
т, ф, х ).
2.Префікс пре- пишемо, якщо він за значенням
відповідає слову... ( дуже ).
3. У префіксах роз-,без-, через- завжди пишемо
букву... ( з ).
4. Якщо корінь
розпочинається сполукою з кількох приголосних - уживається префікс... (
зі- ).
5. Якщо префікс означає наближення або приєднання, неповну дію
або ознаку, то це префікс... ( при- ).
6. Із префіксом прі- пишемо такі слова... (
прізвисько, прізвище, прірва)
Будова
слова
1. Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і надає
словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні,
називається... ( префікс ).
2. Змінна значуща частина слова, яка виражає його граматичне
значення - це...
(
закінчення ).
3. Значуща частина слова, яка стоїть після кореня й надає
словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні,
називається... ( суфіксом ).
4. Головна значуща частина слова, що
містить у собі спільне лексичне значення споріднених слів, називається...(
корінь ).
5. Частина слова без закінчення - це... ( основа ).
6. Слова зі спільним коренем, але різним лексичним значенням
називаються...
( спільнокореневими ).
7. Форми слова розрізняються не
лексичним, а тільки...( граматичним значенням ).
8. Слова бувають... ( змінювані й незмінювані ).
9. Граматичне значення слова
найчастіше виражає...( закінчення )
Правила
вживання апострофа
1. Графічний знак, який уживається для роздільної вимови
твердих приголосних і наступних звукосполук [йа], [йу], [йе], [йі],
називається... ( апострофом ).
2. Апостроф не ставимо після літер б, п, в, м, ф,
якщо перед ними стоїть літера, що позначає... ( кореневий приголосний ).
3. Апостроф ставимо після літери р, що позначає...
( твердий звук [р] ).
4. Апостроф ставимо після букв... ( б, п, в, м, ф ).
5. Апостроф ставимо після префіксів
та першої частини складних слів, що закінчуються... ( твердими приголосними
)
6. Апострф ставимо після літери к у слові... ( Лук'ян ).
Позначення
м'якості на письмі.
Правила
вживання м'якого знака
1. Назвати літери, за допомогою яких на письмі передають
м'якість та пом'якшення приголосних... (ь, і, я, ю, є ).
2. М'який знак пишемо після букв... (
д, т, з, с, ц, л, н ).
3. М'який знак пишемо після літер, що позначають м'які
приголосні, у середині складу перед... (о ).
4. М'який знак не пишемо після
літер... х ( б, п, в, м, ф, ж, ш, ч, щ, г, к, х).
5. М'який знак не пишемо після букви, яка позначає твердий
звук... (р).
6. М'який знак пишеться після якого м'якого приголосного, перед
наступним м'яким приголосним... (л).
7. М'який знак не пишемо після н перед... ( ж,
ч, ш, щ ).
8. М'який знак пишемо у дієсловах на... (-ть, -ться ).
9. М'який знак пишемо у суфіксах...
( -еньк, -оньк, -есеньк, -ісіньк, -юсіньк )
Склад.
Наголос
1. Склад, що закінчується голосним звуком, називається... (відкритим
)
2. Частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного
повітря, називається... ( складом ).
· За
кількістю складів слова поділяються на... ( односкладові, двоскладові,
багатоскладові )
3. У слові стільки складів, скільки в ньому... (голосних
звуків ).
4. Склад, що закінчується
приголосним звуком, називається...( закритим ).
5. Виділення посиленням голосу певного складу в слові,
називається... ( наголосом ).
6. В українській мові наголошеними можуть бути різні за
порядком склади, такий наголос називається... ( вільний ).
7. Не можна підчас переносу залишати в рядку або переносити... (одну
букву )
8. Не можна розривати буквосполуки, якщо вони позначають один
злитий звук... (дж, дз).
9. Не можна розривати буквосполуки... ( ьо, йо ).
Позначення
звуків на письмі
1.Знак, що слугує для позначення на
письмі звука, називається...
( літерою, буквою ).
2. Розташовані в певному порядку
літери становлять... ( алфавіт ).
3. Назвати приголосну літеру, що позначає два звуки... ( щ).
4. Назвати голосну літеру, яка завжди позначає два звуки...
( ї).
5. Назвати сполуки двох букв, що позначають один звук... (
дж, дз ).
6. Яка буква не позначає звука... (ь).
7. Назвати літери, які можуть позначати два звуки... (я, ю,є
).
8. Якщо букви я, ю, є стоять після приголосного,
то вони позначають... (один звук )
9. Ми чуємо та вимовляємо... ( звуки ).
10. Ми бачимо й пишемо... ( літери ).
Звуки
мови
1. Найменша одиниця мови та мовлення... ( звук ).
2. Звуки, які утворюються з голосу і шуму або тільки з шуму,
називаються... (приголосними ).
4. Звуки, які утворюються тільки з
голосу, називаються...
(голосними ).
5. Приголосні звуки, які утворюються з голосу і шуму,
називаються... ( дзвінкими ).
6. Звуки, які утворюються тільки з шуму, називаються... (
глухими ).
7. Голосний звук, на який падає
наголос, називається...( наголошеним ).
8. Голосний звук, на який не падає
наголос, називається...( ненаголошеним).
9. Завжди м'який звук приголосний... [й]
Однорідні
члени речення
1. Члени речення, які відповідають на одне і те саме питання і
відносяться до одного й того ж слова, називаються... ( однорідні члени
речення ).
2. Однорідні члени речення поєднуються за допомогою... (
інтонації і сполучників ).
3. Якщо однорідні члени речення не з'єднані сполучниками,
з'єднані сполучниками а, але, та ( в значенні але) або ж з'єднані
повторюваними сполучниками і, й,та ( в значенні і),тоді між ними ...
( кома не ставиться ).
4. Якщо однорідні члени речення з'єднані неповторюваними
сполучниками і або та ( в значенні і ), тоді між
ними... ( кома ставиться ).
Речення
1. Головні члени речення - це ... (
граматична основа речення ).
2. Слово чи група слів, що передають
повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ - це є... ( речення ).
3. Головний член речення, що означає предмет, про який
говориться в реченні і відповідає на питання хто?, що?, називається...( підметом).
4. Головний член речення, який означає, що говориться про
підмет,і відповідає на питання: що робить підмет?, що з ним робиться?, який він
є?, хто він такий?, що він таке?, називається... (присудком ).
5. За метою висловлювання речення поділяються на .... (
розповідні, питальні, спонукальні )
6. За наявністю головних членів речення, речення поділяються
на... ( односкладні і двоскладні ).
7. За емоційним забарвленням речення поділяються на... (
окличні, неокличні)
8. За наявністю другорядних членів речення, речення бувають...(
поширені і непоширені ).
9. За будовою речення бувають... ( прості і складні ).
Текст,
його ознаки
1. Група речень, об'єднаних між
собою темою, головною думкою та граматично називається... ( текстом ).
2. Те, заради чого текст було
створено ( чого він навчає, до чого закликає, від чого застерігає),
називається... ( головною думкою тексту ).
3. Зміст тексту, те про що в ньому
йдеться, називається... ( темою ).
4. Стисло передає тему й головну
думку тексту... ( заголовок).
5. Займенники, сполучники, синоніми,
повтори слів, спільнокореневі слова служать для ... ( зв'язку речень у
тексті )
6. Пов'язаність речень за змістом
однією темою; наявність головної думки та її розвиток; певна послідовність
речень; зв'язок між реченнями за допомогою займенників, сполучників, синонімів,
повторів, спільнокореневих слів - все це є... (основні ознаки тексту ).
Частини
мови
1. Самостійна частина мови, яка
називає предмет і відповідає на питання хто?, що?, називається ... ( іменник
).
2. Самостійна незмінна частина мови,
яка вказує на різні ознаки дії і відповідає на питання як?, де?, коли?, куди?,
звідки?, навіщо?, називається ... ( прислівник ).
3. Самостійна частина мови, яка
вказує на особу або предмет, але не називає їх, і відповідає на питання хто?,
що?, називається ...( займенник ).
4. Самостійна частина мови, яка вказує на ознаку предмета і
відповідає на питання який?, яка?, яке?, чий?, чия?, чиє?, називається ... (
прикметник ).
5. Самостійна частина мови, яка
вказує на дію або стан предмета і відповідає на питання що робити?, що
зробити?, називається...( дієслово ).
6. Самостійна частина мови, яка вказує на кількість і порядок
при лічбі, і відповідає на питання скільки?, котрий?, називається ...(
числівник ).
Немає коментарів:
Дописати коментар